RP management
Artiesten begeleiding

TOURMANAGER:

Het beroep van tourmanager werd lang ondergewaardeerd; in het verleden was het een functie die vaak ‘erbij werd genomen’, bijvoorbeeld door een manager of boeker. Toch zijn er belangrijke verschillen en nuances. Door het toenemende belang dat het livecircuit de jongste jaren wordt toegedicht, is de tourmanager eindelijk echt naar een volwaardig beroep geëvolueerd. Immers, als er bij liveshows zo veel op het spel staat, wil je toch dat die in orde zijn? Een artiest moet zich kunnen concentreren op zijn optreden, niet ter plaatse nog heel wat last-minute regelen of ervoor zorgen dat de inhoud van zijn contract wordt nageleefd.

Wie dat maar al te goed begrijpt, is Ray  Postma, die met zijn bedrijf RP Management de baan op gaat met onder andere Dj Jean en Brace.


De essentie: wat doet een tourmanager nu eigenlijk?

De eerste vraag is meteen de belangrijkste: wat houdt de functie van tourmanager eigenlijk in? Eenvoudig kan je stellen dat hij een artiest begeleidt terwijl hij op tournee is, maar daar blijkt toch heel wat meer bij te komen dan je verwacht. Een artiest moet ten eerste met entourage en logistiek ter plaatse geraken, en eens dat zo is, is het de verantwoordelijkheid van de tourmanager om te zorgen dat alles vlot verloopt. Ook de nazorg behoort tot de jobinhoud. Alles wat bij een optreden kan komen kijken, van voorbereiding tot finale afhandeling, is de taak van een tourmanager. Dat betekent: met veel zaken rekening houden en héél veel communicatie.

Om alles overzichtelijk te houden, probeer ik zo veel mogelijk regelmaat in mijn werkzaamheden te houden. Ik reserveer bijvoorbeeld een vaste dag voor alle facturen en steekt een vast stramien in zijn werkdagen (ongeacht hoe laat het was de avond ervoor). Het internet en de smartphone maken dat evenwel niet altijd even simpel, omdat je vandaag de dag altijd bereikbaar bent en mensen bijgevolg verwachten dat je meteen antwoordt. Als een tourmanager op de baan is, is dat natuurlijk niet altijd even eenvoudig.


Het belang van vertrouwen: 

Vertrouwen is het grote sleutelwoord in de relatie tussen artiest en tourmanager. Voor ieder optreden kunnen er gemiddeld tussen de 30 en 50 e-mails langs passeren; dan is het onmogelijk om een artiest op de hoogte te houden van iedere nieuwe ontwikkeling. Iedereen maakt fouten, maar de artiest moet ervan overtuigd zijn dat er steeds in zijn belang werd gehandeld. 


De misvattingen rond het beroep:

Als je ziet hoe een tourmanager meestal in populaire media wordt afgeschilderd, bestaan er wel degelijk misvattingen rond het beroep. Feesten met de grote sterren, drank en drugs en ondertussen de wereld zien: prachtig toch? 

Jammer genoeg strookt dat beeld amper met de realiteit, aldus Ray. Als tourmanager kom je aan om meteen in een kantoortje of je hotelkamer te verdwijnen. Daar zorg je er met behulp van je laptop voor dat alles die dag vlot verloopt en bereid je de komende shows voor. Je mag blij zijn om überhaupt tijd vrij te hebben, laat staan om een stuk van de stad te zien. Hard werk, maar gelukkig blijft het een boeiende job waarbij je vaak in contact komt met getalenteerde en gemotiveerde mensen uit de muziekwereld. 


Ray.